torsdag 20 augusti 2015

Bokstaven B i kvinnoalfabetet

Nu fortsätter enligt O med bokstaven B i kvinnoalfabetet och jag hänger gärna på!
Så här lyder frågorna och mina svar:

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på B?

Charlotte Brontë - med Jane Eyre är min favoritförfattare på bokstaven B.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Varför inte vår kulturminister Alice Bah Kuhnke. Hon har väl haft en knagglig start men jag såg Rickard Olssons intervju med henne i Sommarkväll (SVT) och jag tyckte hon gjorde ett gott intryck.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på B som du har som förebild. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

När jag läste på Södertörns Högskolan i mitten av 2000-talet så var Ebba Witt-Brattström professor där och ansvarig för det program jag läste på. Vi hade även henne i vissa av kurserna och således höll Witt-Brattström även föreläsningar för oss. Det är en person som jag skulle kunna säga är en förebild, inte på ett personligt plan, utan mer när det gäller studier och kunskap.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på B har du ännu inte utforskat?

Jag har inte läst något av Lousie Boije af Gennäs. Visserligen satt jag, så som stor del av svenska folket, klistrad framför Rederiet men jag har inte läst något som hon skrivit. Jag har ett par av hennes titlar på listan som ska betas av.



11 kommentarer:

  1. Jag borde verkligen läsa något av systrarna Brontë!

    SvaraRadera
  2. Ebba WB är en lysande person! Brontë har jag också med.

    SvaraRadera
  3. Jag har en av Lousie Boije af Gennäs böcker i min önskelista, längre än så har jag inte kommit :)

    SvaraRadera
  4. Som litteraturvetare måste en ju nästan älska Witt-Brattström. Hon är mycket kunnig i sitt ämne.

    SvaraRadera
  5. Håller med om Ebba Witt-Brattströms kunnighet. Jag har hennes litteratursamling Hundra skrivande kvinnor hemma och den använder jag mycket - inte minst nu.

    SvaraRadera
  6. Ja, den samlingen är mycket användbar! :)

    SvaraRadera
  7. Ebba WB håller jag helt med om! Kul att läsa dina svar.

    SvaraRadera