onsdag 19 augusti 2015

En eller annan väg av Sara Paborn


­ - Vad är jag?
 - En skönhet. Någon med djup.
 - Jag vet inte om jag vill vara djup, sa jag ärligt.
 Det kanske är lika bra att acceptera den man är. Så man får koppla av lite. Inte   försöka ändra på sig hela tiden.
(s.145)

 

En eller annan väg är en kort, lättläst berättelse om identitet och att hitta sin roll. Det är en bok som handlar om två systrar Frida och Marissa. Den ena mer närvarande än den andra i bokens början.

 
Jag tyckte handlingen var lite seg till en början. Efter halva boken tog den sig och blev riktigt bra. Jag läser boken som att Frida, som är berättaren i texten, hittar sin identitet först när hon blir sedd genom sin systers ögon. I början är hon trevande och vilsen. När hon får se teckningarna som Marissa gjort av henne så finner hon sig själv.

 
Jag ger boken 3 av 5 i betyg. Det är en trevlig berättelse om två systrar och deras olika roller i familjen. Säkert finner alla med ett syskon viss igenkänningsfaktor i handlingen.

 

En eller annan väg av Sara Paborn
Brombergs Bokförlag AB, 2015
ISBN978-91-7337-641-9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar