onsdag 5 augusti 2015

Mitt liv som gift av Anna Mannheimer


 
”När det var dags för det traditionella »Tager du denne«, så insåg jag dels att jag borde ha kissat innan, dels att jag inte hade en aning om vad Peter heter mer än just Peter. Det visade sig att han också heter Ulf. I dubbelnamn!!!” (s.37).

Jag bara älskar denna bok och jag skrattar så jag gråter stundvis. Det här är igenkänningskomik när den är som bäst och jag vill ringa mina väninnor och ha högläsning och skratta med dem, jag har lust att väcka min sovande sambo och tvinga honom lyssna.

Det här en humoristisk bok med ”dos and dont´s” för ett lyckat äktenskap. Råden är givna med en stor portion humor men samtidigt så skiner det igenom att Anna och Peter (Ulf-Peter hehe) har ett framgångskoncept i sitt förhållande. Man behöver inte vara gift eller på väg att gifta sig för att känna igen sig i boken, det räcker med att ha haft en längre relation.

Huvudpersonen är Anna Mannheimer själv och författaren delar med sig av personliga saker som hypokondri och oron som finns för allt!! Det är en bok med självdistans och utelämnande detaljer men också med genuint goda råd för den som vill. Ett av dem ges i kapitlet ”Det goda äktenskapet” och som ganska nybliven småbarnsförälder kan jag både känna igen mig och ta åt mig.
 
Boken är skriven i fragment men författaren har delat in fragmenten i olika typsnitt så läsaren är med i skiftningarna. Det blir på så vis tydligt var i tiden man befinner sig. Effekten kan ju bli att man som läsare upplever texten rörig med inte i den här boken. Betyg: 5 av 5, läs, läs, läs och skratta så tårarna rinner!

Mina bästa skrattkapitel: ”Själva giftermålet” med Ulf-Peter och skrattanfallet, ”Bolibompasex” och han-med-snoppen, ”Jeg heter icke Peter. Jeg heter Liv Ullman” och huggormen, ”Kunskapsluckan” för jag känner igen mig själv, ”Dagbok september – 16 dagar kvar till premiären” – spa-besöket, ”Dagbok september – 12 dagar till premiären” – kristallsjukan.



Mitt liv som gift av Anna Mannheimer
ISBN9789173376174
Brombergs, 2015
Adlibris Bokus cdon
 
 
 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar