tisdag 4 augusti 2015

Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adichie



”Det där som nästan kväver dig är en känsla av utsatthet, en hemlängtan, en frustration över att aldrig bli sedd som en individ, utan som en representant för det färgrika, primitiva AFRIKA”.

Jag är mycket förtjust i Adichie och denna samling med noveller gjorde mig inte besviken. Det är en blandning berättelser där det som skiner igenom är hur västvärlden och dess inflytande ligger som ett lock över de länder som har det sämre ställt. Det gäller inte bara det ekonomiska utan även kulturen. Normen är som bekant att den västerländska kulturen är mallen och det rätta. Det som avviker kan på sin höjd betraktas som exotiskt men aldrig lika bra. Författaren lyckas gång på gång sätta fingret på detta fenomen i sina noveller.

Det går inte att läsa dessa berättelser utan att få begreppet postkolonialism på tungan. Det intressanta är att Adichie lyckas fånga ögonblick där huvudpersonen vänder postkolonialismen mot sig själv. Ett exempel är den blivande läkaren Dave, i novellen ”Äktenskapsarrangörerna”, som inte längre kallar sig för sitt nigerianska namn. Inte heller talar han sitt modersmål, han har till fullo tagit till sig den amerikanska kulturen. Men är det ett sätt att få tillgång till det nya landet eller är det en känsla av att ursprungskulturen är underlägsen den nya, västerländska?

Jag finner ämnen som postkolonialism oerhört intressant. Adichie lyckas med sin litteratur att både sätta fingret på problemet med att Afrikansk kultur klumpas ihop till en helhet och även ge hennes hemland en egen berättelse, hon lyfter fram Nigeria. Samtidigt innehåller novellerna universella saker som brist på jämställdhet men även identitetsfrågor.

Novellsamlingen får 5 av 5 poäng av mig. Min favoritnovell i samlingen är samma som boktiteln Det där som nästan kväver dig.

Karaktäristiskt citat: ”Nwamgba skämdes för sin son, irriterade sig på hans fru, deras upphöjda liv där de behandlade icke-kristna som om de hade smittkoppor väckte hennes ilska…” (s.222-223)

 
Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adiche
ISBN978-91-0-012392-5
ScandBookAB, Falun 2011
Adlibris Bokus cdon

2 kommentarer:

  1. Jag tycker mycket om den här novellsamlingen - så mycket att jag har den på min topp 10-lista över läsvärda. Hon är fenomenal på att skapa närhet och distans samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är en helt fantastisk författare! Nu ska jag börja läsa "Americanah" och jag tror inte jag blir besviken :)

      Radera