torsdag 30 juni 2016

Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson


Min mor såg förfärad ut och rotade i sin handväska och gav mig en apelsin.

När jag precis läst klart Wintersons bok Det finns annan frukt än apelsiner kände jag mig inte så påverkad av den. Däremot efter ett par dagar, när berättelsen fått sjunka in, är känslan en annan.

Jag vet inte om den första reaktionen beror på att jag är uppvuxen i ett sekulariserat Sverige och har väldigt få gemensamma beröringspunkter med huvudkaraktären i boken.
Hur som helst är detta en intressant skildring av hur det kan vara att växa upp som adopterad i en troende familj med en mycket kontrollerande moder och osynlig fader. Berättelsen skildrar även hur det kan se ut om man avviker från den rådande religiösa normen. En läsvärd bok tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar