fredag 9 oktober 2015

Kvinnoalfabetet - H

Det är dags för bokstaven H i Enligt Os kvinnoalfabet. Här kommer mina svar:

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på H.

Jag har bara läst en bok av denna författare men hon är ändå en favorit: Eija Hetekivi Olsson. Boken jag läst är Ingenbarnsland.

2. Vilken prisvinnande kulturell kvinna med för- eller efternamn på H tycker du är väl värd sitt pris?

Birgitta Holm är en person vars arbete jag första gången stötte på när jag läste litteraturvetenskap. Jag har ett par av hennes böcker i bokhyllan och återkommer till dem nu och då. Holm lyckas göra litteraturhistoria ännu mer spännande och på ett  mycket välskrivet sätt. Birgitta Holm har tilldelats:
Lotten von Kraemers pris, Schückska priset samt Moa priset.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på H som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Här måste jag skriva Yvonne Hirdman. Ytterligare en akademiker som är så kunnig i sitt ämne och lyckas entusiasmera inom det.


4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på H är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Carola Hansson är jag nyfiken på!

3 kommentarer:

  1. Läs gärna Carola Hansson. Hon är bra. Birgitta Holm har jag nog aldrig hört talas om. Det måste jag kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenbarnsland läste jag också och gillade. Birgitta Holm har jag lyssnat på mer än en gång. Hennes biografi om Rut Hillarp är jättebra. Carola Hansson hade jag som favorit

      Radera