söndag 9 augusti 2015

Svenska gummistövlar av Henning Mankell

"Jag bestämde mig för att ro ut till mitt skär. Att sätta sig vid årorna fyllde mig alltid med ett stort lugn. Jag behövde inte ta många årtag innan oron hade lämnat mig." (S.184)

Vad ska jag säga om denna bok. Till att börja med så är den lättläst, handlingen flyter på och den är inte särskilt invecklad.

Den pensionerade (avskedade?) läkaren Fredrik Welin lever på sin ö i den östgötska skärgården. Fredriks hus brinner ned och efter en tid: ytterligare ett hus. I och med branden får läsare stifta bekantskap med dottern Louise och journalisten Lisa.

Karaktären Fredrik är en blandning av en man på ålderns höst som blickar tillbaka till det som varit och en något gubbsjuk herre. Stundtals är det hyfsat djupa funderingar kring att bli äldre, så pass att jag själv finner mig fundera kring samma frågor. Men detta varvas med huvudpersonens funderingar kring journalisten Lisa som åtminstone torde vara i 40-årsåldern. Det känns ganska ointressant och ”gjort” det att Fredrik fantiserar om att Lisa skulle gå till sängs med honom. Samtidigt så målas han upp som en kall och många gånger osympatisk person och jag känner ingen empati för honom.

Innehållet och handlingen är bra och intressant, fram till lite mer än hälften av boken. Där dras innehållet ned enligt mig. Det blir för långa utsvävningar och funderingar kring det som varit. I och med att Fredrik målas upp som en ibland osympatisk person så är det svårt att fatta tycke för honom och känna empati för honom och hans funderingar och nostalgiska utsvävningar. Det görs ett tappert försök med att få Welin att verka mänsklig med det är försent i mitt tycke.

Fredriks funderingar varvas med mystiken kring vem som satt eld på husen ute i skärgården. Även den biten känns ofärdig när boken tar slut.

Det här är en bok om att åldras, att finna en trivsam tillvaro på ålderns höst och med många tillbakablickar på livet. Det är en helt okej bok men inte mer. Jag ger Svenska gummistövlar 2 av 5. Det finns också ett återkommande tema i boken – skor och fötter – som får mig att vilja ge doktor Welin rådet att gå till någon freudiansk psykoterapeut.

Svenska gummistövlar av Henning Mankell
Leopard förlag, Stockholm 2015

Adlibris Bokus Cdon
 

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att den var lite ojämn boken. Det som jag gillade mest var någ ändå hans resonemang med sig själv om huruvida livet är över vid 70 eller ej. Mysteriet med bränderna roade mig inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det jag fann intressant också, tankarna kring åldrandet. Jag är ju i och för sig inget Mankell-fan heller :)

      Radera