måndag 17 augusti 2015

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie


”Hon gick till en läkare. Och trots att hon kryssade för »Ja« för alla symptomen på formuläret läkaren gett henne, vägrade hon acceptera diagnosen panikångest för det var något som bara drabbade amerikaner. Ingen i Kinshasa fick panikångest. Det var inte det att man kallade det för något annat, det kallades helt enkelt ingenting överhuvudtaget. Började saker existera först när man gav dem ett namn?” (s.198).

Jag är ju väldigt förtjust i Adichie, det ska sägas innan jag skriver ned resten av recensionen. Det här är väldigt, väldigt bra! Inte bra på det sättet att karaktärerna går att djupanalyseras och hitta flera nivåer av – tvärtom – det är rakt på sak och inga ”krusiduller”.

 
Ifemelu är den person som boken i huvudsak kretsar runt. Hon är en person som målas upp som rak och okomplicerad i början av boken. Ifemelu och Obinze inleder ett förhållande. När Ifemelu flyttar över till Amerika för att jobba och studera så har de två ett distansförhållande. En stor del av boken handlar om kärleken mellan Ifemelu och Obinze och Adichie lyckas med att hålla det lagom komplicerat och intressant genom hela berättelsen.

 
Mycket av bokens innehåll handlar om att vara svart i Amerika. I ett stycke så säger huvudkaraktären att hon blev svart när hon flyttade till Amerika, innan i Nigeria var hon inte det. Likaså görs historiska paralleller genom att författaren lyfter in skillnaden mellan att leva i Nigeria på 1950-talet och att vara svart i USA under samma tidsperiod. Här diskuteras rättigheter som medborgarna i de respektive länderna hade. Jag gillar att Ifemelu driver en blogg där hon diskuterar rasfrågor. Det är elegant löst av författarinnan att få in det här viktiga ämnet i boken och på samma gång få en samtida, modern klang i boken.

 
Jag gillar hur Adichie problematiserar hur det är att återvända till hemlandet efter att ha spenderat 10-15 år i ett västerländskt land. Ifemelu är tacksam över att hon med enkelhet kan återvända till USA om hon så vill.

 
Det finns många aspekter i handlingen som bara är så bra. Jag kan tänka mig att den här boken skulle fungera som ett diskussionsunderlag för åtminstone högstadieelever om de livsfrågor som berörs i boken. Jag tänker på Marjaneh Bakhtiaris Kalla det vad fan du vill när jag läser Americanah. Det går att finna ingångar till diskussioner om samhället/världen i båda böckerna.

 
Återigen lyckas Adichie skriva på ett lättsamt sätt om så viktiga ämnen. Hon lyfter fram detaljer som blir självklara när jag läser dem och sätter huvudet på spiken gång på gång. Läs, läs, läs om du inte gjort det. Denna bok får betyg 5 av 5.

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie
Tryck ScandBook AB, Falun 2013

Adlibris Bokus cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar