torsdag 30 juli 2015

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman

Alla sjuåringar förtjänar superhjältar. Det är bara så det är. Och den som inte håller med om det är faktiskt helt dum i huvudet. Det är så Elsas mormor bruka säga. (S.4)
Jag älskar den här boken! På samma sätt som i En man som heter Ove vecklas karaktärerna ut allteftersom jag läser, som en karamell inslagen i papper. Backmans sätt att skriva är som en omvänd tratt – smalt, lite information i början för att i slutet vidgas, då alla samband blir tydliga för läsaren.

Jag gillar verkligen allt med den här boken – Elsa och hennes personlighet, sagorna, mormodern, hur intrigerna vävs samman allteftersom. Det här är ingen svårläst bok, inget litterärt mästerverk, men det är en tankeväckande bok om att vara barn och annorlunda, att förlora nära anhöriga, om sorg, glädje och en massa annat. Mitt betyg: 4 av 5.
Adlibris Bokus CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar