fredag 31 juli 2015

Felicia försvann av Felicia Feldt

Jag valde denna bok på biblioteket för att jag kände igen titeln och någonstans i bakhuvudet mindes jag att någon nämnt att den skulle vara läsvärd. Väl hemma med boken och efter ett samtal med min syster så landade enkronan - det vill säga vem boken var skriven av och om vem. Jag är långt ifrån en A Wahlgren anhängare när det gäller barnuppfostran och jag direkt ogillar vissa av hennes metoder. Med det sagt och med vetskap om bokens ämne så startade läsningen rätt så onyanserad.

Nu när jag läst klart så tänker jag att det som är relevant med att veta vem boken handlar om är att det kanske kan leda till att föräldrar omvärderar Wahlgrens råd. Oavsett vem modern är så är detta en tragisk berättelse om missbruk, förnekelse och utsatthet. Så, nog sagt om just det.


Bokens handling rör sig kring Felicia och läsaren får i fragmentariska bitar följa med henne från tidig barndom till vuxenliv. Innehållet skiftar hela tiden i korta återgivningar och det blir ett ryckigt intryck. Jag upplever att indelningarna blir kortare ju närmre slutet jag kommer. Vet inte om det är medvetet från författarens sida.

Den fragmentarisk stilen irriterar mig till en början. Jag vill ha mer av de olika bitarna, längre text. Det blir liksom aldrig en helhet och det stör mig när jag läser. När boken är utläst så kan jag mer uppskatta stilen. Den passar innehållet och det liv som författaren ämnar återge. Lika lösryckt som texten är har Felicia antagligen levt. På så vis känns boken som något mer än bara en utlämnande familjehistoria om en kändismamma. Det finns en konstnärlig touch i berättelsen.

Favoritmening: Jag känner mig som en trekantig kloss som ska in i det runda hålet.

Felicia försvann av Felicia Feldt
ISBN 978-91-85849-68-0
Svante Weyler bokförlag, Stockholm 2011
Adlibris Bokus cdon

2 kommentarer:

  1. En stark bok, mina barn växte upp när A Wahlgren var stor... Felicia Feldt säger att man inte ska skylta med sina barn; inte i böcker, krönikor, på Facebook, i bloggen, inte någon annanstans...

    SvaraRadera
  2. Man förstår ju att en stor del av utgivningen av denna bok handlar om att det är just Wahlgren som är mamman. Det finns ju tyvärr alltför många barn som växer upp under liknande förhållanden och de skulle kanske inte få ge ut en bok.

    Jag håller med om att man inte ska skylta med sina barn. Jag är mycket restriktiv med att sätta ut bilder på facebook, instagram etc det har med integritet och respekt att göra.

    SvaraRadera