tisdag 14 december 2010

Bokcirkel

                                                                                                                                          

Det här är den andra boken vi läst i vår lilla bokcirkel Sirila gentlemäm sökes av Karin Brunk Holmqvist. En charmig bok och jag ångrar inte att jag läst den. Det är kanske inget litterärt mästerverk men en trevlig berättelse. Boken handlar om pensionärerna Alma och Margit som är grannar och lever ensamma i varsitt hus. De har sina dagliga rutiner och livet går sin gilla gång ända till en dag då de båda damerna får veta att deras hus ska rivas och de tvingas flytta! Här kommer en vändpunkt i boken och även i damernas liv och det kommer aldrig att bli sig likt igen. Boken är som sagt charmig, och i alla fall mina fördomar, ställs till svars, samtidigt som det är lite stereotypa personligheter som beskrivs stundom. Kanske är det en generationsfråga? Men jag vill inte tro att alla pensionärer som passerat 75 är på samma sätt? I och med mina fördomar då, händer det lite oväntade saker i boken som säkert är tänkta att vara humoristiska men det når aldrig fram riktigt. Det här hade kunnat vara en lättsam deckare i Agatha Christie anda, som en av mina läsande vänner uttryckte sig, eller varför inte som Jessica Fletcher i Mord och inga visor? Vi hade samma åsikter även gällande denna bok, en helt ok bok, läsvärd, kanske som åka-tåg-bok eller semesterbok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar